پیچ خوردگی تخمدان

تورشن یا پیچ خوردگی تخمدان در اثر پیچ خوردن تخمدان دور رباط‌ های نگهدارنده تخمدان روی می دهد. این پیچ خوردگی موجب می گردد که خون به تخمدان و لوله فالوپ نرسد. از آنجایی که خون مورد نیاز به تخمدان پیچ خورده نمی رسد، تورشن تخمدان با درد شدید و سایر علائم همراه خواهد بود.

پیچ خوردگی تخمدان کلینیک اختیاریهدر صورتی که مشکل خون رسانی مدتی طولانی ادامه پیدا کند، قطع خونرسانی باعث مرگ بافت می شود. تورشن تخمدان اغلب فقط یک تخمدان را تحت تأثیر قرار می دهد. این بیماری در اصطلاح پزشکی به عنوان تورشن آدنکس نیز شناخته می شود.

دلایل بروز

پیچ خوردگی تخمدان در صورتی بروز می کند که تخمدان ناپایدار باشد. به عنوان مثال وجود توده یا کیست در تخمدان موجب کج شدن تخمدان شده و آن را ناپایدار می کند. سایر عوامل خطر تورشن تخمدان عبارتند از:

• بلند بودن رباط تخمدان (رباط نواری فیبری می باشد که تخمدان را به رحم متصل می نماید.)
  • ابتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک
  • انجام عمل جراحی بستن لوله های رحم
  • تحت درمان های هورمونی بودن: درمانهای هورمونی که اغلب برای ناباروری صورت می گیرد، تخمدان را تحریک می کند.

گرچه پیچ خوردگی تخمدان محدودیت سنی ندارد، ولیکن این بیماری معمولاً در سال هایی روی می دهد که زن در سن باروری قرار داشته و فعالیت جنسی دارد.

از جمله علائم تورشن تخمدان می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

• گرفتگی عضلات شکم و شکم درد
  • درد شدید و ناگهانی در پایین شکم
  • استفراغ

علائم اغلب به طور ناگهانی و بدون علامت هشدار دهنده ای شروع می شود. شکم درد، درد و حساسیت به لمس در قسمت پایین شکم در برخی مبتلایان تا چند هفته حالت رفت و برگشتی دارد.

این علائم زمانی ظهور می یابد که تخمدان سعی می کند تا به وضعیت سابق خود بازگردد. در هر حال پیچ خوردگی تخمدان به هیچ وجه بدون درد نیست. در صورتی که دچار استفراغ یا حالت تهوع بدون درد شدید، ممکن است این علائم دلیل دیگری به جز تورشن تخمدان داشته باشد. توصیه می شود جهت تشخیص صحیح نزد پزشک مراجعه نمایید.

درمان

عمل جراحی جهت رفع تورشن تخمدان و در صورت ضرورت، لوله فالوپ انجام می شود. لازم به ذکر است که پس از عمل جراحی، برای کاهش خطر عود عارضه دارو تجویز می گردد. در برخی موارد نیز لازم است تخمدان درگیر برداشته شود.

پزنان و زایمانمقالات

انجام جراحی جهت رفع تورشن تخمدانتورشن تخمداندرمان پیچ خوردگی تخمداندلایل بروز پیچ خوردگی تخمدانعلائم پیچ خوردگی تخمدان