وزوز گوش

وزوز گوش اختلالی است که در آن، بیمار صداهایی ناخوشایند در گوش خود به صورت گاه و بیگاه‌ می‌شنود. امکان دارد این صداها تمرکز و خواب بیمار را مختل کند. طبق آمار 35 درصد از افراد در زندگی خود وزوز گوش را تجربه کرده اند. این اختلال بسیار آزار دهنده بوده و به تنهایی یک بیماری نمی باشد بلکه علائم یا نشانه یک بیماری است. وزوز گوش ممکن است موجب افسردگی، کم خوابی، فشار عصبی، نگرانی و استرس شود.

وزوز گوش کلینیک اختیاریه

وزوز شنیدن و درک صداهایی در گوش است که منبع خارجی ندارد. این اختلال می تواند به دو صورت ذهنی و عینی باشد. در وزوز ذهنی فقط خود شخص صداهایی می شنود و در وزوز عینی صدا در گوش طوری است که دیگران هم می توانند آن را بشنوند (در موارد نادر). این اختلال می‌تواند ناشی از وجود مشکلی در گوش خارجی، گوش میانی، گوش داخلی و یا مغز باشد.

علل بروز

• تومور عصبی مربوط به گوش
  • وجود مایعات، بروز عفونت و یا ایجاد اختلال در پرده گوش یا استخوان‌های گوش میانی
  • تخریب عصب شنوایی در گوش داخلی
  • قرار گرفتن در معرض سر و صداهای بلند
  • مصرف بعضی داروها مانند آسپیرین و برخی آنتی بیوتیک‌ها
  • سندرم منییر
  • وزوز گوش در موادر نادر ممکن است نشان دهنده بروز اختلالات جدی در مغز مانند آنوریسم مغزی و یا تومور عصب شنوایی باشد.
  • اصابت ضربه به سر
  • وجود جرم در گوش
  • مشکلات مفصل گیجگاهی فکی و یا مشکلات دندانی
  • پرتودرمانی سر و گوش
  • تغییر سریع فشار هوای محیط
  • مشکلات جریان خون
  • ورزش مکرر گردن
  • بیماری‌های عصبی مانند سردرد میگرنی و یا بیماری MS
  • عفونت و التهاب گوش داخلی

ارتباط وزوز گوش با کم شنوایی

کم شنوایی به معنای دریافت و حس اصوات مختلف با درجات پایینتر از حد معمول است که می تواند سبب اختلال در فرآیند شنوایی و روال عادی زندگی گردد. این بیماری گاهی با وزوز در گوش ها اشتباه گرفته می شود اما تحقیقات مشخص کرده بین وزوز در گوش و کم شنوایی رابطه ای وجود دارد.

تقریباً بیشتر افرادی که دچار مشکل وزوز هستند به نوعی دارای مشکل کم شنوایی نیز هستند که این موضوع به دریافت فرکانس ها با شدت پایینتر مربوط است. در بیشتر موارد می توان با مراجعه به متخصص و بررسی دقیق گوش ها به علت پی برد. نهایتاً می توان با تجویز سمعک به کم کردن و یا محو کامل کم شنوایی اقدام کرد. با درمان کم شنوایی،  وزوز در گوش نیز درمان خواهد شد.

توصیه ما به تمامی کسانی که دچار وزوز در گوش ها هستند این است که برای تشخیص بهتر این بیماری و اینکه آیا این عارضه همراه با کم شنوایی در گوش هاست اقدا م به تست شنوایی نزد پزشک نمایند. این تست به راحتی می تواند ارتباط بین وزوز گوش با کم شنوایی را مشخص کرده و در تشخیص بهتر بیماری و نهایتاً انتخاب بهترین راه درمان یاری رسان باشد.

درمان

تعیین روش مناسب جهت درمان این اختلال بستگی به علل بروز آن دارد. به طور مثال در بعضی موراد این اختلال در اثر تجمع جرم  بروز می کند که در این صورت پزشک متخصص، جرم گوش شما را خارج می نماید تا صداها قطع شوند.

وزوز گوش

درمان‌های خانگی

• کاهش و یا پرهیز از مصرف کافئین
  • کسانی که دچار وزوز گوش هستند و خوابی آشفته دارند اغلب با کمک هورمون ملاتونین بهبود پیدا می کنند.
  • کاهش و یا پرهیز از مصرف نمک
  • ترک سیگار

روش های پیشگیری

• ترک سیگار: دود سیگار نیز باعث بروز عفونت و وزوز گوش می شود.
  • عدم استفاده از گوش پاک کن: گوش پاک کن موجب می گردد که جرم به پرده گوش بچسبد و ایجاد وزوز کند.
  • حفاظت از گوش‌ها در محل کار: بعضی از افراد از جمله باغبانان که با دستگاه چمن زن کار می کنند یا آرایشگران که از سشوار استفاده می نمایند و یا کارگرانی که با مته و دریل کار می کنند، به علت شلغلی که دارند می بایست از گوش بند استفاده کنند.
  • زمانی که در معرض سر و صداهای زیادی قرار می گیرید و گوشتان اذیت می شود، می توانید گوش‌های خود را با استفاده از گوش بند بپوشانید.
  • توصیه می شود از دستمال کاغذی و یا پنبه برای نشنیدن سر و صدا استفاده نکنید؛ چرا که امکان دارد داخل کانال گوش فرو بروند.
  • پرهیز از مصرف مشروبات الکلی
  • کاهش یا اجتناب از مصرف کافئین‌

گوش و حلق و بینیمقالاتو

تجمع جرم در گوشتخریب عصب شنوایی در گوش داخلیدرمان های خانگی وزوز گوشدرمان وزوز گوشروش های پیشگیری از بروز وزوز گوشعلل بروز وزوز گوش