نکاتی درباره سنگ کلیه

نکاتی درباره سنگ کلیه : سنگ های کلیه رسوبات سختی می باشند که در داخل کلیه و از نمکهای اسیدی و املاح ایجاد میشوند. سنگ کلیه باعث ایجاد درد در نواحی پهلو و کمر میشود که درمان این عارضه با توجه به نوع سنگ متفاوت می باشد.

نکاتی درباره سنگ کلیه کلینیک اختیاریهبرنامه غذایی مناسب برای مبتلایان به سنگ کلیه

چنانچه نوع سنگ کلیه، سیستینی یا اسیداوریکی باشد، برنامه غذایی دارای مواد قلیایی به قلیایی نگه داشتن مختصر ادرار کمک میکند.

در صورتی که نوع سنگ کلیه فسفری یا کلسیمی باشد، از مصرف نارگیل، شکلات و فرآورده های لبنی پرهیز نمایید.

چنانچه نوع سنگ کلیه فسفاته باشد، برنامه غذایی حاوی اسیدها به اسیدی نگه داشتن مختصر ادرار کمک میکند.

باید گفت در مورد همه انواع سنگ های کلیه، نوشیدن روزانه حداقل سیزده لیوان مایعات (بیشتر آب خالص) الزامی میباشد.

همچنین برای مبتلایان به سنگ کلیه برنامه غذایی کم چربی و پرفیبر نیز مفید است.

شایان ذکر است سنگ کلیه در اثر کریستال حاصل از نمک و مواد موجود در ادرار ایجاد می شود، که اندازه آن با گذشت زمان بزرگ میشود. سنگهای کلیه علائم و جنبه های بالینی مشابهی دارند، اما نوع بیماری و روش درمان آن ها متفاوت می باشد. طبق مطالعات احتمال عود مجدد در اکثر موارد وجود دارد، بنابراین سنگ دفع شده لازم است تجزیه شود و همچنین ارزیابی های لازم روی بیمار صورت گیرد.

لازم به ذکر است که افزایش فیبر غذایی، موجب کاهش عوامل خطر ایجاد سنگ به ویژه سنگ های کلسیمی می گردد.

در این شرایط لازم است نزد پزشک مراجعه کنید:

چنانچه درجه حرارت تا 38/3 درجه سانتیگراد افزایش یافت.

در صورتی که خودتان یا یکی از اعضای خانواده تان دارای علائم سنگ کلیه باشید.

در صورت ایجاد علائم عفونت کلیه (مثلاً نیاز فوری و مکرر برای ادرار کردن یا ناراحتی و سوزش حین ادرار کردن)

چنانچه دچارعلائم غیرقابل توجیه و جدید شده اید؛ چرا که امکان دارد داروهای تجویزی با عوارض جانبی همراه باشند.

متخصص اورولوژیمقالاتن

انواع سنگ کلیهدرمان سنگ کلیهسنگ کلیهعلائم سنگ کلیهمتخصص اورولوژی