علائم شکستگی استخوان

شکستگی استخوان عارضه ایست که به دلایل مختلفی از جمله ضربه و یا وزن بیش از حد ایجاد می شود. استخوان در بدن، به منزله اسکلت و نگهدارنده تمامی اعضا، ارگان و اندام ها می باشد. فیزیک انسان بدون استخوان قابل تصور نیست. گاهی بر اثر برخی عوامل مانند ضربات ناگهانی و یا اِعمال وزن بیش از حد، استخوان ها دچار شکستگی می شوند که در چنین شرایطی علائم شکستگی استخوان ایجاد می گردد.

علائم شکستگی استخوان

پس از آسیب به استخوان در هر ناحیه از بدن، می توان علائـم شکستگی استخـوان را به شکل های مختلفی در آن مشاهده نمود.

مهمترین علائم شکستگی استخوان

• تغییر شکل ناحیه مورد نظر
  • ناکارآمدی عضوی که شکستگی در آن ایجاد شده
  • تورم کاملاً مشخص
  • دردناک بودن ناحیه
  • در ناحیه ای که شکستگی ایجاد شده می توان تغییرات رنگی را مشاهده کرد
  • ساییده شدن دو سر استخوان شکسته شده
  • احساس واضح شکستگی استخوان به کمک لمس کردن

تقویت استخوان ها در جهت جلوگیری از شکستگی

برای اینکه با کوچکترین ضربه یا فشار دچار انواع شکستی و نهایتاً علائم شکستگی استخوان و دردهای بعدی نشوید بهتر است موارد زیر را حتماً با جدیت بیشتر رعایت کنید:

• مصرف به اندازه ویتامین D تا سبب تقویت استخوان ها گردد
  • ورزش کنید. ورزش کردن سبب تحرک و قوام یافتن استخوان های بدن خواهد شد
  • بدوید، بپرید و عضلات و استخوان های خود را به این شکل قوی کنید تا با کوچک ترین فشاری دچار آسیب و شکستگی نشوند
  • از غذاهای حاوی کلسیم فراوان مانند آب پرتقال کلسیم دار، لبنیات، کلم بروکلی به اندازه کافی استفاده نمایید
  • خواب کافی داشته باشید زیرا کم خوابی می تواند سیستم ایمنی شما را تضعیف، تغذیه شما را نامناسب و سبب ضعیف شدن استخوان ها گردد
  • استرس و اضطراب را از خود دور کنید
  • زندگی سالم و شاداب داشته باشید

با رعایت موارد بالا می توانید استخوان هایی سفت و محکم و همچنین مقاوم در برابر انواع شکستگی داشته باشید.

علائم شکستگی استخوان چه زمانی بیشتر است؟

گاهی شکستگی ها در ناحیه ای اتفاق می افتد که به صورت ذاتی، فشار کمتری در آنها وجود دارد مثلاً در انگشت دست.

در چنین شریطی درد احساس می شود اما اگر همین شکستگی به عنان مثال در ساق پا ایجاد گردد به سبب تحمل وزن بدن و انجام تمامی فعالیت ها و حرکات روزانه، هم درد بیشتری باید تحمل نمود و هم زمان بهبودی کمی بیشتر خواهد شد.

چگونگی مواجهه با شکستگی و اولین علائم شکستگی استخوان

همیشه هر آسیب و عارضه ای در بدن همراه با درد است که البته برخی از بیماری ها شاید دردها و علائم خود را کمی دیرتر نشان دهند اما در موضوعی مثل شکستگی استخوان از همان ابتدا می توان دردها و عوارض مختلف آن را به راحتی حس کرد. بهتر است در ابتدا بدانیم به محض ایجاد شکستگی استخوان لازم است چه اقداماتی انجام شود تا هم درد تخفیف یافته و هم شکستگی سبب آسیب های بیشتر نشود:

• به هیچ عنوان استخوان های شکسته شده را (در هر نقطه ای از بدن هستند) با دست جابجا نکرده، فقط با استفاده از وسایلی مانند دو تکه چوب و… آنها را سرجای خود ثابت کنید تا به بیمارستان منتقل شوید
  • از تزریق خودسرانه مسکن های مختلف خودداری نمایید
  • عضو شکسته شده را حرکت ندهید زیرا همین حرکت های بی دلیل می تواند سبب آسیب به بافت های کنار استخوان شکسته شده شود زیرا نوک استخوان ها در چنین شرایطی به شدت تیز و برنده است
  • اگر شکستگی استخوان در ناحیه ای مانند دنده هاست سعی کنید به آرامی نفس بکشید و صاف بنشینید، مراقب سرفه ها و عطسه های ناگهانی خود باشید

به این شکل می توانید علائم شکستگی استخوان را کمی بیشتر تخفیف داده تا درمان تخصصی آغاز شود.

پوست و زیباییشکستگی لگنشنوایی سنجی