عفونت کلیه

عفونت کلیه (پیلونفریت) به عارضه عفونی شدن یک یا هر دو کلیه گفته می شود که می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. چنانچه مجاری ادراری دچار عفونت شوند و این عفونت به موقع درمان نشده و یا فرد متوجه چنین عفونتی نشود این احتمال وجود دارد که عفونت به کلیه ها سرایت کرده و آنها را هم درگیر کند. همچنین گاهی عفونت های باکتریایی می توانند از مثانه به سمت کلیه ها حرکت کرده و این بیماری را ایجاد نمایند.

عفونت کلیه

چنانچه عـفونت در کلیه جدی گرفته نشده و به موقع درمان نشود ممکن است منجر به سپسیس گردد که عارضه ای به شدت خطرناک است. چنانچه فرد دچار سپسیس شود می توان علائم مشخصی را در او مشاهده کرد از جمله:

• لرز
  • راش
  • گیجی
  • تنفس سریع و ضربان قلب

علائم عفونت کلیه

عفونت در کلیه ها می تواند با توجه به سن و سال و قدرت بدنی بیمار، با شدت و عوارض مختلفی ایجاد شده و علائم متفاوتی را از خود نشان دهد. این علائم بسیار متفاوتند از جمله:

• سوزش یا درد در زمان دفع ادرار
  • حالت تهوع یا استفراغ
  • لرز
  • احساس درد در ناحیه شکم، کمر، پهلو یا کشاله ران
  • وجود خون در ادرار
  • وجود چرک در ادرار
  • ادرار کدر
  • ادرار بدبو

گاهی یک علامت و گاهی چند علامت را با هم می توان در فردی که دچار عـفونت کلیه شده است مشاهده نمود. نکته قابل ذکر در این مورد این است که افراد مسن و بالای 65 سال پس از ابتلا به این نوع عفونت ممکن است فقط گفتارهای گیج شده و یا گیجی ذهنی داشته باشند. این در حالیست که کودکان زیر 2 سال ممکن است پس از ابتلا به عـفونت های کلیه ای فقط علائمی مثل تب بالا را از خود نشان دهند.

لازم است والدین و اطرافیان این افراد (کودکان زیر 2 سال و افراد بالای 65 سال) نسبت به مشاهده چنین علائمی در آنها دقت لازم را داشته باشند.

دلایل مهم عفونت کلیه

شاید مهم ترین دلیل ایجاد عـفونت در کلیه مربوط به عملکرد طبیعی کلیه ها باشد زیرا کلیه ها وظیفه دفع سموم و مواد مضر از بدن را بر عهده دارند که در بین این مواد می توان انواع باکتری و ویرس ها را نیز مشاهده کرد.

اما در کنار دلیل ذکر شده می توان دیگر دلایل را نیز دخیل دانست:

• جراحی مثانه یا کلیه
  • باکتری های ناشی از عفونت در سایر نقاط بدن
  • سنگ کلیه یا توموری که سبب جلوگیری از دفع ادرار شود.

متخصص اورولوژیمقالات

اورولوژیپروستاتکلیه