عفونت واژن

از شایع‌ترین بیماری های زنان، عفونت واژن می باشد. عفونت واژن، نوعی التهاب بوده که باعث خارش واژن، ترشح و درد در این قسمت می‌شود. دلیل بروز این عفونت نیز اغلب ایجاد تغییر در تعادل طبیعی باکتری‌های واژن یا عفونت است.

عفونت واژن کلینیک اختیاریه

انواع عفونت واژن

از جمله شایع ترین انواع عفونت واژن (واژینیت) می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

• عفونت های انگلی تریکومونیازیسکه ناشی از انگل می باشد و معمولاً از طریق مقاربت جنسی انتقال می یابد
  • واژینوز باکتریایی یا عفونت باکتریاییکه نوعی تغییر در فلور باکتریایی طبیعی واژن می باشد که لاکتو باسیل‌ها نابود می شوند و باکتری‌های بی‌هوازی در آن ناحیه رشد بیش از اندازه پیدا می‌کنند.
  • آتروفی واژن: این عارضه اغلب پس از یائسگی بروز می کند. ضمناً در صورتی که میزان استروژن شما کمتر می شود (مثل زمان شیردهی)، کاهش سطح هورمون موجب خشکی و نازکی واژن می گردد. این امر منجر به التهاب مهبل (واژن) خواهد شد.
  • عفونت‌های مخمری که اغلب به وسیله یک قارچ طبیعی به اسم کاندیدا آلبیکانس بروز می کند.

اگر باکتری‌ها، ویروس‌ها یا قارچ ها در مجاور و درون واژن رشد کنند، می‌توانند موجب بروز عفونت واژن شوند. بعضی از باکتری‌ها به طور طبیعی درون واژن زندگی می‌کنند (فلور واژن)، سایر انواع ویروس‌ها، باکتری ها و قارچ‌ها نبایست در واژن وجود داشته باشند.

امکان دارد بعضی از عفونت‌های واژن با هیچ علائمی همراه نباشند. شایع‌ترین علائم این عارضه عبارتند از:

• لکه بینی یا خونریزی واژینال
  • خارش واژن
  • ایجاد تغییر در مقدار ترشحات واژن
  • تغییر رنگ در ترشحات واژن
  • سوزش یا درد در زمان ادرار کردن
  • درد در زمان مقاربت

نشانه های واژینیت نیز طبق عامل عفونت شما متفاوت خواهد بود:

عفونت‌های مخمر اغلب موجب خارش افراد می شوند. در صورت وجود ترشحات، ممکن است سفید رنگ و غلیظ، شبیه به پنیر باشد.

معمولاً عفونت‌های باکتریایی موجب ترشحات سفید، خاکستری یا زرد رنگ می‌شوند. این ترشحات امکان دارد بویی شبیه به بوی ماهی داشته باشند.

عفونت های انگلی تریکومونیازیس می‌تواند باعث بوی بد و خارش واژن شود. ترشحات این عفونت اغلب سبز مایل به زرد می باشد.

توصیه می شود در صورت مشاهده هر یک از این علائم حتماً نزد پزشک مراجعه نمایید.

روش های درمان

درمان عفونت واژن به دلیل ایجاد عفونت بستگی دارد. از جمله روش های درمان این عارضه می توان موارد ذیل را ذکر نمود:

• ممکن است برای آتروفی واژینال پمادها یا قرص‌های استروئیدی تجویز شوند.
  • برای عفونت باکتریایی ممکن است قرص مترونیدازول، کرم یا ژل مترونیدازول، کرم یا ژل کولینامایسین تجویز شود.
  • برای عفونت مخمر کرم یا ضد قارچ تجویز می شود.
  • قرص‌های تینیدازول یا مترونیدازول برای تریکومونیا تجویز می شوند.
  • در صورتی که عفونت شما ناشی از دیگر موارد، مثل استفاده از صابون باشد، پزشک شما محصول دیگری را تجویز می ‌کند تا موجب تحریک نشود.

زنان و زایمانعمقالات

آتروفی واژنانواع عفونت واژنترشحات واژندرمان واژینیتعفونت‌ باکتریایی واژنعفونت های انگلی واژنعفونت‌های مخمری واژنعلائم عفونت واژن