شب کوری

شب کوری برعکس آنچه از عنوانش بر می آید، نابینایی مطلق در شب نمی باشد، بلکه در افرادی که دچار این عارضه هستند توانایی دید در شب یا مکان های کم‌ نور کمتر از حد نرمال خواهد بود.

شب کوری کلینیک اختیاریه

باید گفت شب کوری بلعکس کوررنگی، به‌خودی خود یک اختلال نیست، بلکه نشانه بروز بیماری دیگری می باشد. این عارضه امکان دارد در همه‌ افراد و در تمامی سنین، حتی در کودکان نیز بروز کند. لازم به ذکر است بینایی در شب از جهات بسیار زیادی با بینایی در روز تفاوت دارد. در اصل چشم انسان در جاهای تاریک کوررنگ است، حدت بینایی (وضوح دید) ضعیف می باشد و چشم فقط قسمتی از آن چه را که در روز مشاهده می کند، در شب نیز می ‌تواند ببیند.

علت آن یک اسکوتوم مرکزی (بخشی با کاهش دید) است که در مرکز میدان دید ظاهر می گردد لذا چشم قادر نیست آن‌ گونه که اشیای متحرک را تشخیص می دهد، اشیای ایستا را نیز شناسایی کند. چنانچه دیدتان در شب ضعیف باشد، ولیکن طی روز یا در مکانی که از نور کافی برخوردار است بدون هیچ مشکلی می توانید ببینید، به احتمال زیاد دچار شب کوری هستید.

بدین جهت نمی توانید اجسامی را که دیگران در شب به سادگی مشاهده می کنند، ببینید و زمانی که از محیط روشن به محیطی تاریکی می روید، به طور مثال وارد سالن سینما می شوید، چشم هایتان برای تطابق و سازگاری با محیط اطراف به زمان بسیار زیادی نیاز دارد. افرادی که دچار این مشکل هستند، معمولاً نمی توانند در شب رانندگی کنند. چنانچه دیدتان در شب ضعیف می شود، توصیه می شود برای معاینه نزد چشم ‌پزشک مراجعه نمایید.

علل بروز

این عارضه به علت کمبود رنگدانه ارغوانی یا رودوپسین (rhobopsin) سلول های استوانه ای حساس به نور شبکیه، که در پشت چشم قرار گرفته، بروز می کند. معمولاً، شب کوری به دلیل بروز یک بیماری چشمی به اسم “التهاب رنگدانه ای شبکیه چشم” (pigmentosa retinitis)  که یک بیماری ارثی می باشد، ایجاد می شود. غیر از این، امکان دارد رنگدانه ارغوانی چشم به علت کاهش میزان ویتامین A در رژیم غذایی افراد، کاهش پیدا کند.

ضمناً قرار داشتن در معرض نور شدید خورشید می تواند باعث تخلیه ناگهانی ذخیره رنگدانه ارغوانی شود. ضمن اینکه ممکن است این عارضه در اثر بیماری های چشمی نظیر التهابات شبکیه و مشیمیه و آب سیاه یا گلوکوم (نوعی بیماری است که در آن عصبی که چشم را به مغز متصل می نماید (عصب بینایی) دچار آسیب می شود.) نیز بروز کند.

درمان

اگر شب کوری در اثر بیماری های دیگری بروز کرده باشد، اغلب پس از درمان آن بیماری رفع خواهد شد. افرادی که به آب ‌سیاه یا گلوکوم مبتلا هستند مصرف داروهای تجویزی می تواند از شدت بیماری آنها بکاهد. کسانی که از کمبود ویتامین A رنج می برند، معمولاً به رژیم غذایی مناسب و مصرف مکمل ‌های غذایی واکنش خوبی نشان می‌دهند. درمان زودهنگام کمبود ویتامین A اهمیت بسیاری دارد چرا که اگر بدون توجه رها شود، منجر به کوری دائم می شود.

در صورتی که شب کوری ناشی از اختلالات مادرزادی باشد، همیشگی بوده و افرادی که به این دلیل دچار آسیب شده‌اند می بایست تحت نظر چشم‌ پزشک باشند. این اشخاص لازم است بیشتر احتیاط کنند تا از صدماتی که امکان دارد در اثر دید ضعیف در شب وارد شود، محفوظ بمانند. افراد برای رفع شب کوری، می بایست به صورت منظم زیر نظر چشم ‌پزشک باشند. شاید برای رانندگی در شب به عینک احتیاج داشته باشید. جهت کاهش احتمال آسیب به خود و سایرین در حین انجام امور و فعالیت های شبانه‌ نظیر رانندگی، تشخیص و درمان زودهنگام این عارضه اهمیت بسیاری دارد.

چشم پزشکیشمقالات

آب ‌سیاه یا گلوکوماختلال بینایی در شبالتهاب رنگدانه ای شبکیه چشمتشخیص شب کوریتوانایی دید در شبچشم ‌پزشکدرمان شب کوریعصب بیناییعلل بروز شب کوریکمبود ویتامین A