بیماری سوزاک

بیماری سوزاک یک عفونت مقاربتی مسری می باشد که در بیشتر موارد به وسیله روابط جنسی گسترش می یابد. ضمن اینکه امکان دارد این عارضه از طریق تماس با مایعات بدن شخص مبتلا سرایت کند. بدین جهت است که بیماری سوزاک در زمان زایمان می تواند از مادر آلوده به نوزاد منتقل شود.

بیماری سوزاک کلینیک اختیاریهدر آقایان، اغلب مجرای ادراری و در خانم ها معمولاً گردنه رحم، مجرای خروجی مثانه و یا هر دو به این عفونت آلوده می گردند. این عفونت نیز ممکن است مقعد، راست روده، لگن و گلو را نیز آلوده کند. در موارد نادر، چشم ها نیز به این عفونت مبتلا می شوند. در صورتی که بیماری سوزاک به موقع درمان شود، مشکل خاصی برای افراد ایجاد نخواهد شد ولی اگر جهت درمان آن اقدامی صورت نگیرد می تواند مشکلاتی زیادی ایجاد کند.

علت بروز بیماری

عامل این عارضه یک باکتری به اسم نیسریا گونورآ می باشد که می تواند در غشاهای مخاطی سریعاً تکثیر شود. این باکتری در نواحی مرطوب و گرم در دستگاه تناسلی، از قبیل رحم، گردن رحم، مجرای ادراری در مردان و زنان و لوله های فالوپ در زنان رشد می کند. باید گفت این باکتری می تواند در گلو، دهان و نیز مقعد رشد کند.

علائم بیماری سوزاک در بین همه بیماران به یک شکل مشاهده نمی شود و بعضی افراد به خصوص خانم ها متوجه نشانه ها و علائم آن نمی شوند. به همین علت اغلب درمان آن در زنان به تعویق می افتد. ولی در صورت بروز علائم، اغلب تا 10 روز بعد از عفونی شدن، خود را نشان می دهند. لازم به ذکر است این عارضه بعد از 30 روز به طور کامل خود را نشان می دهد.

از جمله علائم بیماری سوزاک در آقایان می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

• غدد متورم در گلو
  • ترشحات سفید یا زرد رنگ متمایل به سبز از آلت تناسلی
  • سوزش گلو
  • سوزش ادرار
  • ورم و یا دردناکی بیضه ها

علائم در آقایان اغلب تا 14 روز بعد از ابتلا بروز می کند.

از جمله علائم بیماری سوزاک در خانم ها می توان موارد ذیل را ذکر نمود:

• سوزش گلو و تورم غدد گلو (در صورتی که این عارضه به ناحیه دهان نیز منتقل شود.)
  • ترشحات زرد یا سفید مایل به سبز از واژن
  • درد قسمت پایین شکم یا لگن
  • خونریزی بین دوره های قاعدگی
  • سوزش ادرار و تورم ملتحمه (سرخی چشم و یا خارش آنها)
  • تورم فرج

این علائم در خانم ها به حدی خفیف هستند که اغلب توجهی به آنها نمی کنند. در حقیقت بسیاری از خانم های مبتلا به این عارضه بر این باورند که دچار نوعی عفونت قارچی شده اند و شروع به خود درمانی می کنند. از آنجایی که ترشحات واژنی می تواند ناشی از مشکلات مختلفی باشد، توصیه می شود در صورت غیرطبیعی بودن آنها، نزد پزشک مراجعه نمود.

درمان سوزاک

باید گفت بیماری سوزاک قابل درمان است. جهت رفع عفونت سوزاک، پزشک آنتی بیوتیک های تزریقی و یا خوراکی را تجویز می نماید. البته همسر شخصی که تحت درمان می باشد، نیز می بایست به طور همزمان در روند درمان قرار گیرد تا از گسترش بیماری و یا عفونی شدن آن پیشگیری شود.

لازم است دوره درمان تکمیل شده و همه داروهای تجویز شده مصرف شوند. در صورت بروز این بیماری هرگز نباید خود درمانی کرد و توصیه می شود داروهای تجویز شده برای یک شخص را، به هیچ وجه بیمار دیگری مصرف نکند؛ چرا که در این صورت درمان عفونت دشوارتر می شود. ضمناً بیمار تا وقتی که درمان نشده، نباید با همسر خود نزدیکی جنسی داشته باشد.

عوارض

اگر بیماری سوزاک درمان نشود در خانم ها می تواند به لوله های رحمی، تخمدان ها و رحم سرایت کرده و آن ها را نیز آلوده کند. این وضعیت می تواند موجب بروز التهاب و زخم های دردناک شود که به آن ها بیماری التهابی لگن (PID) می گویند. همچنین  می تواند باعث نازایی و بارداری خارج از رحم شود.

عدم درمان این عارضه در آقایان منجر به ایجاد اپیدیدیمیت ( التهاب مجاری اپیدیدیم در دستگاه تناسلی آقایان) می شود. در این وضعیت، بیضه ها بسیار دردناک شده و برخی اوقات امکان دارد موجب عقیم شدن بیمار شود. ضمن اینکه عارضه درمان نشده سوزاک ممکن است روی پروستات اثرات سوئی بگذارد و در عین حال مجرای ادراری را دچار التهاب و زخم و ادرار را دردناک و سخت کند.

افرادی که دچار بیماری سوزاک هستند، مستعد ابتلا به بیماری ایدز نیز می باشند. این عفونت حتی امکان دارد وارد خون شود که در این صورت موجب فوت افراد می شود. ضمناً عفونت سوزاک در صورت عدم درمان می تواند به تمامی بافت های بدن نیز نفوذ پیدا کند و باعث التهاب مفاصل یا اندوکاردیت (التهاب درون شامه قلب به معنای تکثیر و استقرار عامل عفونی در سطح داخلی قلب و دریچه ها) شود.

عوارض سوزاک برای زنان باردار و فرزندشان

عارضه سوزاک در خانم های باردار احتمال زایمان زودهنگام یا سقط جنین را بیشتر می کند و به این علت که زمان زایمان نوزاد از مجرای زایمانی عبور می نماید، این بیماری به نوزاد منتقل شده و موجب نابینایی، عفونی شدن مفاصل یا خون نوزاد می گردد که همواره خطر مرگ را به همراه دارد. در صورت تشخیص این عارضه در خانم های باردار و درمان آنها، این خطرات کاهش پیدا می کند.

روش های پیشگیری

روابط جنسی سالم می تواند ابتلا به این عارضه را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. سایر اقداماتی که باعث پیشگیری از ابتلا به سوزاک می شود مانند توجه به تماس های بیماران مبتلا به بیماری های عفونی و پیشگیری دارویی در چشم نوزادان نیز بسیار اهمیت دارد. در صورت ایجاد این عارضه، لازم است سریعاً نزد پزشک مراجعه نمود؛ چرا که با این کار از شیوع آن پیشگیری می شود. لازم به ذکر است داشتن زندگی سالم موجب می گردد شخص به این بیماری و البته سایر بیماری های جنسی مبتلا نشود.

بزنان و زایمانمقالات

بیماری مقاربتی واگیرداردرمان سوزاکعامل ایجاد سوزاکعلائم سوزاکعلت بروز سوزاک