بیماری اوریون

بیماری اوریون : اوریون یک بیماری غدد بزاقی می باشد که در اثر نوعی ویروس بروز می کند. در صورت ابتلا می بایست از بیمار مراقبت نموده و او را هر چه سریع تر درمان کنید؛ در غیر این صورت سلامت وی به خطر می افتد. معمولاً اوریون میان افراد در سن 5 الی 15سال شایع می باشد.

بیماری اوریون کلینیک اختیاریهعلل بروز

اوریون یک بیماری عفونی غدد بزاقی است که به دلیل نوعی ویروس ایجاد می شود. غدد بزاقی بنا گوشی که در پایین و جلو هر دو گوش واقع است اغلب بیش از هر غده دیگری دچار این عفونت می شود. در برخی موارد غدد بزاقی دیگر که در زیر زبان و گونه قرار گرفته است نیز به این عفونت مبتلا می شود. بیماری اوریون از طریق ترشحات عفونی دهان و بینی شخص بیمار به سایر افراد منتقل می شود.

کودکان چند روز پیش از بروز علائم اوریون به عفونت مبتلا می شوند. دوره نهفتگی این عارضه بین 14 الی 21 روز می باشد. عفونت چند روز بعد از تورم غدد به سایر افراد سرایت خواهد کرد. لازم به ذکر است کودکی که یک مرتبه دچار بیماری اوریون شود برای تمام عمرش نسبت به آن ایمن خواهد بود.

اوریون نیز با نشانه ها و علائمی نظیر تب، سر درد، احساس کسالت، بی اشتهایی، بی قراری، ورم بناگوش و لوزه ها و گوش درد همراه می باشد. باید گفت طی 2 الی 3 روز نشانه های مشخصی مانند تورم و درد غدد بزاقی بناگوشی تشخیص بیماری اوریون را آسان می کند.

در کل امکان دارد یک یا هر دو غدد بزاقی بناگوشی دچار تورم شود و این تورم می تواند خفیف یا بسیار شدید باشد و نهایتاً دردناک و حساس گردد. مصرف موادغذایی در دوره ای که بیماری اوریون حاد است می تواند با درد شدیدی در غدد مبتلا همراه باشد. ضمناً خشکی دهان نیز از دیگر علائم و عوارض این بیماری به شمار می آید؛ به این دلیل که غدد بزاقی که ورم کرده بزاق کمتری ترشح می کند.

روش های درمان

باید گفت استفاده از داروهای مسکن برای کاهش میزان درد ضروری است. برای اینکه شدت درد در بیمار کمتر شود، بهتر است نیم ساعت پیش از خوردن غذا یک قرص مسکن مصرف شود. ضمناً استفاده از داروهایی نظیر پاراستامول، به کاهش تب کمک شایانی می کند و موجب می گردد کودک احساس راحتی کند.

پیروی از رژیم غذایی سالم و مناسب و مصرف مایعات فراوان در دوره ای که بیماری شدید می باشد، بسیار مفید است. بعد از سپری نمودن این دوران توصیه می شود از مواد غذایی که به راحتی قابل بلعیدن است مانند سوپ یا دیگر غذاهای آبکی استفاده شود. کودکان تا وقتی که تورم غدد بزاقی بناگوشی رفع نشده است نباید به مدرسه بروند؛ چرا که قابلیت انتقال عفونت اوریون 4 الی 5 روز بعد از تورم غدد بزاقی ادامه خواهد داشت.