بیماری ام اس

بیماری ام اس : ام اس یک بیماری پیشرونده و یک اختلال در سیستم ایمنی بدن می باشد. در این عارضه سیستم ایمنی بدن به اعضای بدن به چشم بیگانه نگاه کرده و به آن حمله می کند.

بیماری ام اس کلینیک اختیاریهدر ام اس پوشش اعصاب مورد تهاجم سیستم ایمنی بدن قرار می گیرد که این امر منجر به نابودی پوسته میلین می شود، در نتیجه پیام های عصبی از عضلات به مغز و بالعکس از مغز به عضلات به طور درست انتقال نمی یابد لذا بیمار دچار علائم ام اس خواهد شد.

از جمله علائم شایع بیماری ام اس می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

• اختلالات بینایی به صورت تاری دید یا درد یک چشم
  • دو بینی
  • اختلالات حرکتی به صورت ضعف یک پا یا یک دست و یا هر دو اندام تحتانی
  • اختلالات حسی به صورت مورمورشدن یا گزگز کردن
  • اختلالات روحی
  • اختلالات تعادلی
  • عدم تمرکز و اختلالات حافظه
  • مشکلات جنسی
  • احساس خستگی پس از بیدار شدن از خواب در صبح و دردهای پراکنده بدن

درمان

امروزه داروهای مختلفی وجود دارند که می ‌توانند از شدت و تکرار علائم ام اس بکاهند. همچنین بعضی از انواع داروها، سرعت پیشروی این عارضه را کاهش می دهند. سایر داروها نیز می توانند حملات بیماری را کوتاه کرده و نیز مشکلات و علائم ام اس را بهبود بخشند.

آیا ام اس ارثی است؟ در ام اس با این که ژنتیک و وجود یک بیمار به خصوص در خانواده درجه یک از قبیل مادر و پدر یا خواهر و برادر میتواند یک عامل خطر محسوب گردد اما باید گفت این بیماری یک بیماری ارثی نمی باشد. در دو برادر یا دو خواهر دو قلو و یا در یک برادر و خواهر دو قلو که یکی به بیماری ام اس مبتلاست دیگری احتمال دارد 25 درصد با خطر ام اس مواجه شود، با این که احتمال بیست و پنج درصدی در این دو قلوها اهمیت دارد و نباید نادیده گرفته شود اما با این حال باید گفت ام اس یک بیماری ارثی به شمار نمی آید.

زندگی با بیماری ام اس : در صورتی که پزشک تشخیص داد که شما دچار ام‌ اس هستید، لازم است زندگی خود را به طریقی با بیماری که به آن مبتلا هستید انطباق دهید و در آن تغییراتی ایجاد نمایید. لازم به ذکر است که با انجام درمان‌ ها و رعایت نکات مراقبتی مورد نیاز شما می ‌توانید زندگی فعال، طولانی و سالمی داشته باشید و همواره از لحظه لحظه زندگی خود لذت ببرید.

نکات مراقبتی

مراقبت از خود شامل تمام کارهایی می ‌شود که روزانه برای حفظ سلامت جسمی و روحی خود انجام می‌ دهید تا از ایجاد سایر بیماری ها و صدمات احتمالی پیشگیری نموده و با علائم خفیفی که دچار آن هستید کنار بیایید.

مراجعه مرتب نزد پزشک: شما می بایست به طور منظم نزد متخصص مغز و اعصاب خود مراجعه نمایید و علاوه بر این لازم است سالی یک بار روند درمان و وضعیت جسمی شما به طور کامل مورد بررسی قرار گیرد.

ترک سیگار: اگر سیگاری هستید، بهتر است بدانید که ترک سیگار می ‌تواند موجب کند شدن روند پیشرفت بیماری ام‌ اس گردد.

ورزش و رژیم غذایی سالم : ورزش کردن و انجام فعالیتهای جسمی به طور منظم برای حفظ سلامتی، نشاط و توان فیزیکی بدن شما بسیار مفید است.
پیروی از رژیم غذایی متعادل و سالم می ‌تواند باعث بهبودی بعضی از علائم ام ‌اس نظیر یبوست و خستگی مفرط شود.

بمتخصص مغز و اعصابمقالات

آیا ام اس ارثی است؟اختلال در سیستم ایمنی بدندرمان ام اسزندگی با بیماری ام اسعلائم ام اس