بیماری آلزایمر

بیماری آلزایمر : آلزایمر یک بیماری پیشرونده می باشد که حافظه و دیگر عملکردهای مهم ذهنی را مختل می کند. در ابتدا، شخص مبتلا به آلزایمر امکان دارد فقط سردرگمی جزئی داشته باشد و برای به خاطر آوردن مسائل دچار مشکل شود ولی نهایتاً ممکن است افراد مهم زندگی خود را فراموش کرده و تغییرات شخصیتی قابل توجهی داشته باشند. در صورتیکه علائم اولیه آلزایمر مشاهده شود لازم است نزد متخصص مغز و اعصاب مراجعه نمود.

بیماری آلزایمر کلینیک اختیاریهدلایل بروز

محققان بر این باورند که آلزایمر تحت عواملی مانند ژنتیک، سبک زندگی و عوامل محیطی که با گذشت زمان روی مغز اثر می‌ گذارد در بسیاری از افراد بروز می کند.

در ابتدا، سردرگمی یا فراموشی جزئی تنها علائم بیماری آلزایمر می باشد ولی با گذشت زمان این عارضه بیشتر و بیشتر موجب از بین رفتن حافظه، به خصوص حافظه ‌های بلند مدت خواهد شد. شدت علائم در افراد مختلف، متفاوت است. از جمله علائم آلزایمر می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

• تغییر در عادات خواب
  • بیمار قرار ملاقات، گفتگوها و یا رویدادها را فراموش کرده و اصلاً به یاد نمی آورد.
  • سؤالات بیش از حد و تکرار کردن، در حالیکه بیمار متوجه نیست که آن سؤالات را بارها پرسیده است.
  • در مکان های آشنا گم میشود.
  • شخص به طور مداوم فراموش می ‌کند که وسایلش را کجا گذاشته و معمولاً آن ها را در مکان‌ هایی غیرمنطقی می گذارد؛ مثلاً ساعت مچی را در قندان و اتو را در یخچال.
  • توانایی پیدا کردن لغات مناسب برای توصیف افراد و اشیاء، شرح افکار و یا شرکت در گفتگوها را از دست می ‌دهد.
  • نهایتاً اسامی اعضای خانواده و اشیای اطرافش را از یاد می برد.

تشخیص

هم اکنون جهت تشخیص بیماری آلزایمر هیچ آزمایش خاصی وجود ندارد. با توجه به اطلاعاتی که بیمار ارائه می ‌دهد و نتایج آزمایشات گوناگون که می‌ تواند به تشخیص کمک کند، پزشک به این نتیجه می رسد که آیا علائم ذکر شده نشان دهنده آلزایمر است یا خیر. به منظور کمک به تشخیص آلزایمر از دلایل دیگر فراموشی، اغلب پزشکان از آزمایشات و تست های مختلفی استفاده می نمایند:

تست روانشناسی عصبی و وضعیت روحی: اطلاعات جزئی تر و بیشتر در خصوص عملکرد روانی بیمار کسب نموده و با سایر افراد در همان سن مقایسه می ‌شود.

تست فیزیکی و عصبی: تست ‌هایی نظیر حجم و قدرت عضله، رفلکس، حس شنوایی و بینایی و تعادل گرفته می ‌شود.

تصویربرداری مغزی: مثل ام آر آی و سی ‌تی‌ اسکن

با اینکه درمان خاصی برای بیماری آلزایمر وجود ندارد ولی با مصرف بعضی از داروها می‌ توان پیشرفت آن را کندتر کرد.

بمتخصص مغز و اعصابمقالات

تشخیص آلزایمردرمان آلزایمردلایل بروز آلزایمرعلائم آلزایمرعلائم اولیه آلزایمر